fredag 13. februar 2009

"å rette baker for smed"

Det "å rette baker for smed" skjer meg fra tid til annen, med tanke på hvem som hadde skyld i, eller hvem som ikke har gjort noe arbeid i hjemmet som skulle gjøre av meg og søsteren min. Dette er langt fra alvorlige tilfeller, og jeg har heller ikke mange situasjoner som jeg husker tilbake på som "å rette baker for smed". Det "å rette baker for smed" kan jeg ikke komme på noen situasjoner der det kan være rettferdig, men det vil jo bli mindre farlig i en liten bagatell enn i en situasjon der en blir dømt til døden.
Jeg hørte om en sak på radioen for en liten stund tilbake, om at en av fem jenter under 18 følte seg sexuelt overgrepet, her mente noen politikere at skolen måtte ta mer ansvar. Her vil jeg si det blir å "å rette baker for smed", skolen kan da ikke gjøre så mye med hva ungdommen foretar seg i fritiden, problemet er kanskje at dem alltid skal ha noe å skylde på for å prøve å løse problemet enklest mulig for dem selv.

Ingen kommentarer: